RADJEMRIBE.SI

Dobrodošli

  • Kljub ljubiteljev rib vam je pripravil spletno stran, kjer lahko izveste vse o ribah in njihovi pripravi.

Kje so najbližje ribe?

Seznam ribogojnic >

K R A P

Riba:

K R A P

Po kolenih sem se prikradel do vode, mirno obsedel, skrit za grmovjem, nataknil na trnek košček kruha in ga vrgel skupaj s še par koščki v vodo ter čakal.

Po petih minutah se je iz globine prikazal dobre štiri kg težak krap. Mimogrede, kot da ni zainteresiran, si je ogledal plavajoče koščke kruha, enega povohal ga vzel v gobček, ga izpljunil in se potopil v varno globino.

Toda čez par minut se je vrnil, pobral plavajoče koščke kruha, tistega na trnku pa pustil in odplaval v svoj dom. Vedel sem, da je moj krap postal zasvojen in požrešen. Res je čez dobro minuto priplaval iz globine kot torpedo, zagrabil vabo … in bil je moj. Ogledal sem si ga. Bil je čokat in debel. Imel je visok greben in poln trebuh, zato sem ga izpustil, saj jem samo posebej za prehrano vzgojene nemastne krape.

Moj kolega, ribič na postrvi, vsako leto organizira ribji postrvji piknik. Tudi lansko leto ga je in naredil sem sledeči poizkus. Ujel sem dva manj kot kg težka vitka krapa, jima odrl kožo, ju pripravil za peko in predlagal prijatelju, naj jih speče skupaj s postrvmi. Odziv gostov je bil presenetljivo dober. Prijatelje, ki so jedli krapa, sem povprašal, katere ribe kupujejo. Povedali so mi, da v ribnikih vzgojenih sladkovodnih rib praktično ne kupujejo, da pa kupujejo morske ribe, največkrat zmrznjene ali konzervirane. Presenetil me je podatek, da pojemo Slovenci na leto manj kot 8 kg, Portugalci pa kar 56 kg rib na leto.

Zakaj priporočam uživanje rib

Slovenci imamo radi svinjino, govedino in teletino. Žal vsebuje omenjeno meso maščobo, ki je nasičena in je v zdravi prehrani ne cenimo, ker pogojuje poapnenje žil (arteriosklerozo). Poapnele žile se zožijo in niso več elastične. Zaradi manjšega volumna dobi telo manj kisika in zato se prej staramo. Kadar se poapnela žila zaradi strdka zamaši, govorimo o srčnem infarktu in o možganski kapi. Maščobe (mast, olje, maslo) in suhomesni izdelki so kalorične bombe, saj daje suha salama 480 kcal, olja in slanina pa 780 kcal na 100 g. Zato vidimo ljubitelje tovrstnih hranil že na daleč, saj so debeli.

Preveč mastna hrana, veliko soli, sladkorja in bele moke povzročajo debelost. Debelost zavzema v svetu in v Sloveniji epidemične razmere. Debeli ljudje imajo več  srčno žilnih bolezni, več sladkorne bolezni tipa 2 in prej umrejo. 

Bolj kot vsa navodila se vam bo vtisnil v spomin zdravstveno preventivni projekt, imenovan Severna Karelija.  Prebivalci S. Karelije so bili pretežno drvarji. Zaradi težaškega dela so se prehranjevali z mastno, s kalorijami bogato hrano, ki so jo povrh še dobro posolili. Zaradi tovrstnega prehranjevanja so umirali zaradi srčnega infarkta in možganske kapi dvakrat prej kot ostali Finci. Zato je država Finska leta 1972 pričela s preventivnim zdravstvenim programom zdrave prehrane, ki je vseboval omejitve porabe maščob (masti, olj, masla), porabe soli, bele moke in sladkorja in svetoval uživanje sadja in zelenjave ter rib. To so Karelijci storili in tako zmanjšali umrljivost zaradi srčnega infarkta za 80 %, možganske kapi za 70% in raka za 20%.

Zakaj priporočam uživanje krapa in ostalih rib

Kot zdravnik dietetik na področju hujšanja in kot akupunkturist sem pomagal pri hujšanju in zdravem življenju več kot 1500 debelim ljudem. Pri tem sem vedno znova zahteval, da pri hujšanju uživajo čim več rib. Ribje meso vsebuje vse za telo potrebne beljakovine, odlične nenasičene omega 3 maščobne kisline. Ribe imajo nizko kalorično vrednost, so proti drugemu mesu in mesnim izdelkom poceni, na razpolago so sveže in ne nazadnje, z nakupom domačih vrst rib podpiramo slovensko ribogojstvo.

Omega 3, 6, 9,  maščobne kisline

Ko govorimo o maščobah, pomisli večina ljudi na mast, maslo in margarino. Te maščobe so nasičene in se jih v zdravi prehrani čim bolj izogibamo ter jih nadomeščamo z omega maščobami. Omega maščobe so nenasičene, podpirajo naš imunski sistem, aktivno sodelujejo v presnovi hranil, so odlična jed, kadar hujšamo in delujejo zdravilno na sladkorno bolezen tipa 2.

Omega 3 maščobne kisline se nahajajo v ribji masti, to je v ribjem in lanenem olju. So esencialne, kar pomeni, da jih telo ne zna narediti, temveč jih moramo dobiti s hrano. 

Omega 6 maščobne kisline so esencialne in se nahajajo v sončničnem, bučnem in sojinem olju.

Omega 9 maščobne kisline so  v olivnem olju in v lupinastih sadežih (lešniki orehi itd.). Niso esencialne in za telo niso nujno potrebne.

Slovenci zaužijemo premalo omega 3 maščobnih kislin in preveč omega 6 in 9 maščobnih kislin, kar ni dobro za zdravje. Omega maščobne kisline delujejo polno koristno za telo, če so v pravilnem razmerju, ki bi naj bilo en del omega 3 maščobne kisline plus trije deli omega 6 in 9 maščobnih kislin. Toda Slovenci smo nori na olje. Zaužijemo ga do 30 krat več kot ribjega olja. Zaradi tega vam svetujem, da uživate olja le kot začimbo. Dobro pravilno razmerje ima pri nas ekstra sončnično olje, ki je mimogrede 4 krat cenejše kot druga ekstra deviška  olja. Če ste prekomerno prehranjeni, se pravi, da imate ITM večji kot 25, upoštevajte kalorično vrednost olj. Veliko mojih debelih pacientk ni hujšalo tako, kot je določal shujševalni program. Vzrok je bil v tem, da jih je živilska industrija prepričala, kako so določena olja zdravilna. Zaradi tega so »zaradi zdravja« popile eno ali dve žlički olja dodatno in s tem povečale svojo težo za 40 dkg mesečno.

Sladkovodne ribe imajo premalo omega 3 maščobnih kislin. Kot otrok se spominjam, da smo v osnovni šoli enkrat tedensko dobivali po eno žlico ribjega olja. Kljub temu, da jem ribe, dvakrat tedensko zaužijem po eno kapsulo ribjega olja. Svetujem vam, da tako storite tudi vi. 

 

Priprava krapa 

Ko sem na Donavi lovil krapa, je bila glavna jed ribja čorba, ki so jo znali prijatelji domačini res užitno in prvovrstno pripraviti. Pri nas v Sloveniji pečemo ribe na žaru ali na olju. Sam pečem olupljenega in z začimbami pripravljenega krapa tako, da ga zavijem v aluminijasto folijo, dodam malo olja in ga dam peči za 20 minut v prej na 200 stopinj segreto pečico.

Nakup krapa

Pri nakupu preglejte, ali je krap svež in nezamaščen. Njegovo telo mora biti podobno torpedu, ne sme imeti velike grbe in tolstega trebuha. Svež  krap ima bistre oči, čvrste rdeče obarvane škrge, čist smrček, gladko telo, ki ni zasluzeno.

Zaključek

Uživajte ribe dvakrat tedensko v sklopu zdrave prehrane. Načela zdrave prehrane so sledeča: uživajte čim manj » bele smrti«, to je soli, sladkorja , bele moke in masti. Uživajte veliko svežega sadja in zelenjave in pazite na telesno težo. In ne pozabite na uživanje rib.

 

Prim. Ivan Moser